RECENZE: Hvězdy nám nepřály - John Green

Originální název: The Fault in Our Stars
Autor: John Green
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 240
Rok vydání originálu: 2012

Anotace:

Zajímavá a citlivá knížka o šestnáctileté Hazel, která trpí rakovinou a sblíží se s Augustem, jemuž se podařilo tuto nemoc překonat. Ti dva mladí lidé se výborně doplňují, a navíc je spojuje originální pohled na život i na chorobu, která je postihla. "Nejvtipnější smutný příběh" je napsán s mimořádným smyslem pro humor a sarkasmus a díky autorovu vyprávěčskému talentu vyznívá velmi působivě.

Můj názor (spoilery!)
Ze začátku jsem si říkala, že i přes tak dobré hodnocení, jaké bylo knize uděleno, se jedná o další 'slaďárnu', která zcela postrádá smysluplný děj a je vhodná pouze pro tu část, a přiznejme si to, dámského osazenstva, kterou nadchne i naprostý paskval, hlavně, že se v něm objeví něco málo té romantiky. Já osobně k této části nepatřím, takže jsem očekávala, že mě tato kniha nijak nenadchne. Nakonec se ukázalo, že kniha má nejen děj a nějakou tu romantiku, ale i smutný konec, který dělá knihu více realističtější a tak nějak poukazuje na to, že ne vše může skončit dobře, jako v pohádce.
Postava Hazel se mi zalíbila už od začátku. Nevžila jsem se do ní, jako se mi stává u jiných knih, protože byla naprosto rozdílná snad skoro ve všech ohledech ode mě, ale její příběh jsem jakoby pozorovalo zpovzdálí, jako vyprávění od staré přítelkyně o svém životě, což knize nijak neuškodilo. Snad všechny postavy mi přišli opravdové a jejich příběhy (i když ne tolik probírané) mě kolikrát dojímali stejně, jako ten Hazelin.
Již na prvních stránkách mě kniha zaujala a téměř po deseti stránkách se mi v hlavě ozval ten hlásek, který se dostavuje velmi často, když mě kniha dostane. jak to asi dopadne? čti dál!
Pokud někdo tenhle hlásek má taky, ví, že v tu chvíli na světě neexistuje snad nic jiného, než děj knihy a všechno kolem ho více méně nezajímá (proto radši čtu knížky na prázdninách).
Hazel jsem považovala, za velmi odvážnou dívku, stejně jako sestřička, která se o ní starala, a stejně tak její rodiče. Stejně jako ve skutečném světě, vypořádat se s něčím takovým, nemůže být lehké ani pro rodiče a proto si tyto postavy okamžitě vysloužili moje sympatie.
Když se Hazel poznala s Augustem, hrozně jsem jí to přála, protože i když to v knize nebylo úplně napsané, myslím, že všem čtenářům bylo jasné, že Hazel zemře a proto jsem každý okamžik s Augustem hltala s úsměvem na tváři. Potom, co všechno August pro Hazel dělal, aby byla šťastná, jsem si říkala, že ho bude čekat krásný dlouhý život, sice ne s Hazel, ale s někým po boku, který bude stejně hodný, jako on sám. No, jak se ukázalo, pan spisovatel si připravil pro Augusta naprosto jiný osud a když jsem došla k těm řádkům, kde August oznamoval Hazel, že se mu vrátila rakovina, měla jsem sto chutí někoho shodit do bazénu.
Zbytek knihy, kdy August umíral a Hazel s ním trávila čas, jsem opravdu si říkala, že stát se tohle ve skutečnosti, tak to musí být nějaký kosmický vtip namířený na Hazel, který se snad ani nedá pochopit.
Nad poslední stránkou mi málem padla slza, a to i přes to, že rozhodně nejsem brečící typ.
Této knize dávám 5 HVĚZDIČEK, protože snad dojme úplně každého, nepostrádá děj a spisovatel každou postavu vykreslil takovým způsobem, že je sympatická a hlavně skutečná. - Stejně, jako celý příběh.

--> pro zajímavost: probíhá natáčení této knihy..